Technische tips

Banden. Wanneer weet je of je banden toe zijn aan vervanging? Natuurlijk is profieldiepte een goede graadmeter, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Soms zul je merken dat je motor aan het zoeken is naar de juiste wegligging, dat is zeker een signaal dat je de banden moet controleren (ook de bandenspanning!). Daarnaast is niet alleen het profiel van belang; er kunnen ook droogte scheurtjes ontstaan in de wang van de band.

Accu. Er zijn globaal 4 soorten motoraccu's: de gel-accu's, de onderhoudsvrije accu's, de conventionele accu's en de lithium ion accu's. De gel-accu's zijn de duurste, de conventionele die moeten worden gevuld met zuur het goedkoopst. Met accu's is het belangrijk dat je tijdens de winterstalling ze aan een druppellader zet, zodat ze niet helemaal leeglopen. Controleer ook regelmatig of er nog voldoende vloeistof in de conventionele accu's zit.

Remmen. De staat van je remblokken is goed zelf te controleren. Als je deze niet tijdig vervangt kan er schade optreden aan je remschijven. Een controle van remvoeringen is wat ingewikkelder: hiervoor moet het achterwiel meestal gedemonteerd worden. Een prima combinatieklus als je banden toch al aan vervanging toe zijn!

Vloeistoffen. Altijd zou er een oliecontrole gedaan moeten worden voordat je gaat rijden, alleen in de praktijk blijkt dat niet veel te gebeuren. En laten we eerlijk zijn: doe jij een complete check-before-driving? Je wilt gewoon lekker rijden! Toch is de controle van motorolie, remvloeistof en voor sommigen koelvloeistof van groot belang. Indien je ontdekt dat er geen vloeistoffen meer aanwezig zijn in je motor ligt grote schade op de loer of is al gebeurd. Check dus altijd even je peilglaasjes voordat je de weg op gaat.

Ketting, riem en kardan. De ketting kun je zelf makkelijk controleren op slijtage: druk de ketting van onderaf omhoog. Zit er veel speling in (rammelt) dan is deze aan vervanging toe. Er zijn verschillende soorten kettingen; de o-ring ketting is sterker dan een gewone, maar verdient meer aandacht (moet met speciaal vet worden gesmeerd en is oppassen met uitdroging). Bij een riem moet je oppassen voor uitdroging. Een kardanaandrijving heeft minder onderhoud nodig dan de andere twee.